måndag 7 mars 2011

Flaggan i topp

När vi hade en 1-årskalas i höstas, var det också premiäranvändning av det hemmasydda flaggspelet. Förhoppningsvis blir det en uppskattad tradition att hänga upp det när vi har något att fira! Man kan ju också göra ett flaggspel utan bokstäver och ha i barnrummet året runt. Så här gjorde jag:

1. Gör en mall. Enklast är att välja 60 gradiga trianglar som vimplar, då kan man använda quiltlinjalen. Det ska jag göra nästa gång. Denna gång gjorde jag en mall av ett A4-papper som jag skar bort 6 cm i nederkant, sen vek på mitten och drog en linje från nedre hörn till övre mitt.

2. Välj tyg till vimplar och bokstäver. Jag brukar alltid måla en liten skiss. Dels får man ett hum om hur det kommer att se ut, och sen är den bra att gå tillbaka till under arbetets gång. Om sammanhängande sytid är en bristvara är det inte dumt att ha sin lilla skiss att kolla på när man haft paus.

3. Skär till vimplarna. Dubbelt tyg.
4. Rita upp bokstäver på applikationsmaterial, t ex Heat’nBond eller motsvarande.
(Jag hade dålig tillgång till skrivare, så jag fick ta till en hemmagjord lösning för att få snygga bokstäver. Mer om det längst ner i inlägget. )

5. Stryk fast på avigsidan av applikationstyget 
6. Klipp ut vid konturen

7. Dra loss papper och stryk fast på ena sidan av vimplen. Nånstans i mitten blir bra. Någon bokstav kan man sätta på snedden, för lite kul effekt.









8. Sy fast bokstaven med valfri söm. Jag har använt langettsöm.

9. Fäst sömmarna (på baksidan)

10. Sy ihop vimpeln räta mot räta. Lämna ovankanten öppen.








11. Klipp av spetsen så att det inte blir så tjockt









12. Vänd och peta ut spetsen. Strumpsticka, bakänden på grillspetspinne, nål och tålamod... ja, det finns många sätt. Själv är jag av åsikten att alla quiltare (ja, alla som syr) borde ha en "thum". En jättepraktiskt liten pinne som inte ser mycket ut för världen men som är kanonbra att peta med. En liten nål och tålamod är dock bra att ha till hands som komplement.

13. Renskär övre kanten
14. Vik ett snedslå-band (färdigköpt eller hemmagjort) på mitten och pressa hela bandet. Längd beror såklart på hur många vimplar du ska ha, mellanrum och hur långt band du vill ha i kanten. Mitt band var 3 meter och kunde med fördel varit minst en meter längre.
15. Lägg i vimplarna med valfritt mellanrum. Jag körde med kant-i-kant.









16. Vik ihop bandet och nåla
 








17. Sy en söm över bandet och voilá – flaggspelet är klart! Vill man, så kan man såklart göra nån smart upphängningsögla i ändarna. Alternativt göra själva namnet löstagbart, och så byter man ut beroende på vem man ska fira.
Jo, det här med att få till snygga bokstäver. Jag hittade ett typsnitt i datorn jag gillar; Impact. Jag provade först att rita av direkt från skärmen. La pappret mot skärmen och markerade. Funkar ju bra på liksidigt motiv (t ex O, H osv). Men så skulle jag få vänt på G o R m fl, och det lyckades jag inte med. Och med nästan inget bläck kvar i skrivaren fick det bli denna nödlösning som funkade bra: Gör bokstäverna i en svag färg i datorn (som kräver lite bläck, förslagsvis ljusgrå) och skriv ut. Markera konturerna med en spritpenna. Kontrollera att den går igenom pappret. Vänd och rita av dina bakvända bokstäver på applikationsmaterialet. Nöden är uppfinningens moder...



Kram Jenny

5 kommentarer:

  1. Jättesnällt att du delar med dig av ditt arbete!
    Gillade verkligen dina flaggor till lille J´s kalas!
    Ska kolla in typsnittet!
    Kram Maja

    SvaraRadera
  2. Kul idé. Gjorde en gång ett flaggspel av gula och blå papper till den chinchillaförening som dottern var med i.

    SvaraRadera
  3. Härligt flaggspel! Kram Lizzan

    SvaraRadera
  4. Härliga flagg! Sydde såna i julklapp åt mina fasterbarn till jul, det blev poppis!

    SvaraRadera
  5. Åh vilken osis att sonen fyllde år i måndags och festligheterna redan är över! Men lillkillen nummer två har födelsedag i september, ska helt klart sy en sån här tills dess! Jättefin och ett sånt där enkelt sömnadsprojekt som man behöver när orken tryter. Tack!!

    SvaraRadera